دانلود فایل ورد مقاله علل پایین بودن بهره وری عوامل تولید در نواحی روستایی


در حال بارگذاری
23 آوریل 2023
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 دانلود فایل ورد مقاله علل پایین بودن بهره وری عوامل تولید در نواحی روستایی دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود فایل ورد مقاله علل پایین بودن بهره وری عوامل تولید در نواحی روستایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود فایل ورد مقاله علل پایین بودن بهره وری عوامل تولید در نواحی روستایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود فایل ورد مقاله علل پایین بودن بهره وری عوامل تولید در نواحی روستایی :

دانلود فایل ورد مقاله علل پایین بودن بهره وری عوامل تولید در نواحی روستایی

چکیده
از ویژگیهای مهم اقتصادی در نواحی روستایی ایران، پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید است . بهره‌وری عوامل تولید (نیروی انسانی، زمین، آب، سرمایه و…) در مناطق‌ روستایی کشور بسیار پایین است. اقتصاد روستایی کشور تا حدود زیادی به اقتصاد کشاورزی وابسته است. در بخش کشاورزی به دلیل عدم قابلیت جذب نیروی انسانی و وجود نیروی انسانی مازاد یا تمرکز نیروی کار و ساخت نیروی شاغل دارای بهره وری پایین است. بهره‌وری نیروی کاردر۳۰ سال گذشته رشد بسیار اندکی داشته است. عوامل موثر‌ در پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید در مناطق روستایی را می توان عمدتا به دو دسته؛ علل درونی و علل بیرونی تقسیم کرد. این عوامل مانع از شکل گیری سرمایه (سرمایه انسانی و مالی) در مناطق روستایی شده و بر عدم برخورداری از امکانات و زیرساختهای لازم در این مناطق موثر بوده است. فقدان امکانات و زیرساختها در عقب ماندگی مناطق روستایی در کشور موثر بوده است. این مقاله به بررسی و بیان مهمترین علل پایین بودن بهره وری عوامل تولید و در نتیجه عقب ماندگی اقتصادی روستایی اشاره دارد. این تحقیق عمدتا به صورت اکتشافی و استفاده از منابع و اطلاعات موجود و بهره گیری از نتایج بازدیدها و مشاهدات میدانی در مناطق روستایی چندین استان کشور صورت گرفته است.

مقدمه
در مورد عقب ماندگی اقتصادی مناطق روستایی دو ایده و نظر کلی وجود دارد. دسته ای از نظرات به عوامل اکولوژیکی و محیطی نظیر شرایط اقلیمی ، نوع خاک ، نحوه دسترسی به آب و دسته دوم به عوامل اقتصاد سیاسی نظیر شرایط دسترسی به تکنولوژی ، سرمایه، قوانین تجاری ، شیوه مبادله و … اشاره دارد. [ چمبرز، ۱۹۸۶، ۴۰-۳۵ ]
در ایران یکی از دلایل اساسی عقب‌ ماندگی اقتصادی نواحی روستایی، پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید است . در مناطق‌ روستایی کشور بهره‌وری عوامل تولید (نیروی انسانی، زمین، آب، سرمایه و…) بسیار پایین می‌باشد. بخش کشاورزی به دلیل عدم قابلیت جذب نیروی انسانی و وجود نیروی انسانی مازاد و همچنین ساخت سنتی خود و در نتیجه تولید اندک،از نظر نیروی کار دارای بهره‌وری پایین است. در۳۰ سال اخیر بهره‌وری نیروی کار رشد بسیار اندکی داشته است.این امر دلایل مختلفی دارد: یکی به خاطر تمرکز نیروی کار و افراد مازاد بخش، دیگر به دلیل ساخت نیروی شاغل در این بخش که دارای بافت سنتی تولید کشاورزی است. نیروی کار در بخش کشاورزی به علت کهولت سن و بیسوادی و عدم تخصص و مهارت بارقه امید را در این بخش ضعیف کرده است، مگر اینکه تغییر و تحولی در این زمینه ایجاد گردد. بعلاوه رشد ناچیز بهره‌وری بخش کشاورزی به علت عدم استفاده از وسایل نوین و مکانیزه مناسب با ساختار کشاورزی تحولی را طلب می‌کند

علل پایین بودن بهره وری عوامل تولید در نواحی روستایی
عوامل موثر‌ در پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید در مناطق روستایی را می توان به دو دسته؛ علل درونی و علل بیرونی تقسیم کرد . در ادامه به تشریح این دو دسته عوامل اشاره می شود.
علل درونی
مهمترین علل درونی پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید در مناطق‌ روستایی کشور شامل موارد زیر است :
ـ بالا بودن نرخ رشد‌ جمعیت
مناطق‌ روستایی کشور دارای نرخ رشد جمعیت بالایی هستند. نرخ بالای زاد و ولد و پیشرفت دانش پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی که منجر به کاهش نرخ مرگ و میر شده و همچنین عدم شناخت‌ ودرک شرایط‌ و مصالح‌ فردی و خانوادگی و اجتماعی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت باعث شده است که پدیده انفجارجمعیت‌ در دهه‌های گذشته پدیدار شود.

ـ عدم دسترسی به امکانات عمومی:
اغلب روستاهای کشور به امکانات عمومی‌ در زمینه‌های آموزشی‌،بهداشتی و درمانی، خدمات عمومی، خدمات زیر بنایی و رفاهی دسترسی کافی ندارند. فقدان امکانات عمومی‌ مانع از بهره‌برداری بهینه از منابع تولید می‌شود کمبود و یا عدم دسترسی‌ به خدمات تولیدی‌ در افزایش هزینه‌های تولید،کاهش درآمد ودر مواردی از بین رفتن محصولات کشاورزی‌ روستائیان دخالت‌ دارد. یکی از موارد مهم که به کمبود امکانات بستگی داشته است ، میزان بیسوادی در روستاهاست . هر چند عوامل فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در این امر تاثیر داشته است اما عدم دسترسی به امکانات آموزشی و عدم توانایی مالی روستائیان در این امر اثر داشته است.
ـ غلبه داشتن کشاورزی‌ سنتی‌ به عنوان مهمترین بخش اشتغال و تولید
تقریبا تمام شاغلین بخش کشاورزی در کشور ساکن مناطق روستایی هستند.فعالیت اصلی روستائیان‌ کشاورزی است. رواج کشاورزی سنتی و پراکندگی زمین‌های کشاورزی‌، توزیع ناعادلانه‌ مالکیت‌ زمین‌‌، بالا بودن نرخ بی‌سوادی‌‌، پایین بودن‌ نرخ پس‌ انداز، کمبود منابع مالی‌ و پایین بودن سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، کاربرد تکنولوژی‌ عقب‌ مانده باعث کاهش بهره‌وری زمین، آب و نیروی انسانی می‌شود.

ـ محدودیت منابع تولید‌
یکی از عواملی که نقش مؤثری در پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید دارد، محدودیت منابع تولید است. در مناطق‌ روستایی کشور منابع تولید اعم از زمین‌، ‌آب و سرمایه بسیار محدود است.

ـ عدم وجود قوه خلاقیت و ابتکار
در مناطق روستایی به عوامل مختلف‌ قوه خلاقیت و ابتکار کم است. عواملی نظیر، فرهنگ سنتی‌ علاقه‌ به گذشته‌،عدم اطمینان‌ نسبت به ایده‌ها و دیدگاههای جدید، پایین بودن ضریب ریسک‌ پذیری‌، ضعف و عدم کارائی‌ نظام آموزشی در پایین بودن ابتکار و خلاقیت در مناطق‌ روستایی مؤثر است. به علاوه‌ عوامل‌ دافعه‌ روستایی و جاذبه های شهری باعث مهاجرت‌ افراد تحصیل‌ کرده و با سواد از روستا شده است. همچنین عوامل فرهنگی‌ و اجتماعی، عوامل اقتصادی ، تنگناهای محیطی‌ نیز در مهاجرت‌ افراد نقش داشته و در نتیجه مناطق روستایی از نیروهای جوان و تحصیل‌کرده تهی می‌شود. این امر در پایین بودن ابتکار و خلاقیت‌ نقش داشته‌است.

ـ کمبود سرمایه‌ و کالاهای سرمایه‌ای
در مناطق‌ روستایی، سرمایه محدود است. به علت ناچیز بودن میزان پس‌اندازها که خود ناشی از نازل بودن درآمد سرانه افراد روستایی است، سرمایه شکل نمی‌گیرد.
ـ کوچکی، تعدد وپراکندگی قطعات زراعی
پراکندگی‌ قطعات و کوچکی آنها یکی از دشواریها و موانع اصلی در راه افزایش تولید و توسعه کشاورزی است. این عامل در پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید ( زمین، نیروی کار و سرمایه ) در مناطق‌ روستایی بسیار اثر گذاشته‌است.
ب: عوامل بیرونی
ـ دو گانگی چند گانگی اقتصادی کشور
سیستم اقتصادی کشور از دو یا چند بخش اقتصادی مجزا از هم تشکیل شده است. به عبارتی روابط ارگانیک‌ بین بخش‌های اقتصادی کشور وجود ندارد. دو گانگی اقتصادی عمدتاً به صورت زیر نمایان است.
– ‌وجود بخش پیشتاز‌ و بخش سنتی
– وجود منطقه شهری و منطقه روستایی
– وجود بخش صنعتی در مقابل بخش عقب‌ مانده کشاورزی
– وجود بخش مالی وبانکی پیشرفته و بخش مالی قدیمی‌ تحت کنترل‌ سلف خران‌ و نزولخوران
در بخش پیشرو ، تحولات سریعتر اتفاق می‌افتد، سرمایه بر است، درآمد زاست، وابسته به بازار‌ و اقتصاد تجاری است. درمقابل بخش سنتی، کاربر‌، اقتصاد معیشتی‌ و تغییر و تحولات محدود است.
ـ عقب‌ ماندگی تکنولوژی
تکنولوژی شامل مهارت‌ها، دانش و روش ساخت،استفاده و انجام کارهای مفید طبق این تعریف گاو آهن و تراکتور هر دو تکنولو‌ژی هستند اما یکی ساده و قدیمی‌و دیگری پیچیده و جدید است. عقب‌ ماندگی تکنولوژیک کشور در وهله اول در هزینه متوسط نسبتاً‌ زیاد تولید علی‌ رغم‌ دستمزدهای نازل پرداختی‌ و در گام دوم در نسبت زیاد کار به تولید و نسبت زیاد سرمایه به تولید است که نمایانگر پایین بودن کارائی‌کار و سرمایه است. در گام سوم استفاده از نیروی کار غیر ماهر و متخصص‌ در جریان تولید و در گام آخر در استفاده از کالاهای سرمایه‌ای‌ بیشتر برای رسیدن به خودکفایی در توسعه ملی نهفته است. ] قره‌باغیان، ۱۳۷۵، ص ۵۱[
ـ نابرابری
وجود نابرابریهای منطقه‌ای، نابرابری بین شهر و روستا، نابرابری اقتصادی واجتماعی و نابرابری‌ در تمرکز ثروت و سرمایه در کشور در عقب‌ ماندگی‌ اقتصادی نواحی روستایی و پایین بودن بهره‌وری عوامل تولیدی اثر‌گذاشته است. وقتی سرمایه در چند نقطه متمزکز‌ شود پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. اولاً‌ تعداد افرادی که بدون سرمایه و یا با دارائی کم هستند، افزایش می‌یابد. در نتیجه‌ تقاضا برای وام بالا می‌رود.
درآمد – هزینه خانوار شهری و روستایی
یکی از علل رکود اقتصادی در مناطق روستاِِِِِِِِِِِِِِِِِِِیی درآمد و هزینه خانواده های روستایی است بین درآمد و هزینه خانواده های شهری و روستایی در دهه های اخیر تفاوتهایی وجود داشته است. عواملی باعث مهاجرت های روستائیان می شود ؛ عوا مل اقتصادی ، سیاسی ، زیست محیطی و فرهنگی و یا آمیزه ای از همه این عوامل باعث مهاجرت روستائیان به شهرها می شود و در نتیجه خالی شدن روستا از نیروهای فعال جمعیت ، و از دست رفتن توان و قدرت تولید را در پی خواهد داشت .
ـ الگوهای توسعه
الگوهای توسعه می‌تواند از نظر قلمروه ومحدوده فعالیت بخش دولتی و خصوصی به الگوهای برنامه‌ریزی متمرکز، خصوصی وعدم تمرکز، مختلط ویا تلفیقی باشد. در الگوهای برنامه‌ریزی‌ متمرکزدولت به تعیین اهداف برنامه‌ها، سیاست‌ها و تدابیر می‌پردازد.این الگوبه مکانیسم بازار‌ توجهی ندارد. در چنین شرایطی‌ بخش‌های سنتی‌ همواره عقب‌مانده‌تر هستند. چرا که دولت توان کافی در حمایت از این بخش‌ها ندارد.
از نظر توسعه فعالیت بخشی الگوهای توسعه به الگوی توسعه صنعتی، کشاورزی و یا تجارت تقسیم می‌شود.
ـ قوانین و مقررات و اثرات اقتصاد سیاسی
در وضعیت کنونی جهان ما نمی توانیم بدون تحلیلی تمام و کمال از اثرات صنعتی شدن، توسعه اقتصادی، و جهانی شدن بازارها بر نواحی روستایی، شناختی از این پدیده ها داشته باشیم. چالش موجود در تأمین غذا و خودکفایی در محصولات استراتژیک‌ از یک طرف، محدودیت منابع و مشکلات ساختاری در بخش کشاورزی از طرف دیگر وتلاشها دولت در حمایت از این بخش که در قوانین و مقررات ومصوبات شورای اقتصاد تجلی می‌یافت، باعث گردید تا مناطق روستایی که مراکز تولید کشاورزی بوده‌اند در شرایطی قرار گیرند که عملاً‌ امکان رقابت با اقتصاد ملی و اقتصاد نفت را نداشته باشند.
نتیجه گیری
علاوه بر موارد فوق‌ الذکر‌، در یک جمع‌بندی کلی می‌توان عوامل زیر را که از جمله‌ مشکلات کشاورزی در ایران است به عنوان عوامل مانع از توسعه وافزایش بهره‌وری عوامل تولید در این بخش بیان کرد:
– پایین بودن سطح آموزش‌ ترویج و تحقیقات در بخش کشاورزی
منابع :
۱- احمدیان، محمد علی،۱۳۸۲،افزایش جمعیت شهری از دیدگاه برنامه ریزی شهری و ناحیه ای، مجله جغرافیا و توسعه، شماره ۲ .
۲- ختایی، محمود، ۱۳۷۸، بخش کشاورزی و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور، تهران: وزارت کشاورزی، موسسه پژوهشها و اقتصاد کشاورزی،
۳- جوان ، جعفر، ۱۳۸۰، جغرافیای جمعیت ایران ، مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.